<
CompleteMyspace.com only the best Myspace Layouts!
-->
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Daisypath Happy Birthday tickers
Ex Shooterkiller..Shooterkiller udah pencen...Muhd Adnan..Korng dh follow ke blom??Follow rrr plzz...Klau nk knal lbih lnjut,,Add aku kt FB..

Friday 27 May 2011

Pelajar rakyat Australia mendapati alam semesta 'hilang jisim


SYDNEY (AFP) – Satu pelajar universiti Australia berumur 22 tahun telah menyelesaikan satu masalah yang mana telah menghairankan astrophysicists selama berdekad-dekad, menemui sebahagian daripada yang dipanggil "jisim hilang" alam semesta semasa cuti musim panasnya.
Undergraduate Amelia Fraser McKelvie membuat perkembangan semasa latihan amali percutian dengan satu pasukan di School of Physics Monash University, menempatkan bahan misteri dalam struktur-struktur luas memanggil "filamen galaksi-galaksi".
Monash ahli astrofizik Dr Kevin Pimbblet menerangkan yang ahli-ahli sains telah dahulunya mengesan perkara yang hadir dalam sejarah terdahulu alam semesta tetapi itu tidak boleh sekarang jadi terletak.
"Terdapat jisim hilang, jisim biasa bukan kumpulan rahsia . Ia hilang kepada masa kini," Pimbblet memberitahu AFP.
"Kami tidak tahu di mana ia pergi. Sekarang kami mengetahui di mana ia pergi kerana itu adalah apa Amelia mendapati."
Fraser-McKelvie, kejuruteraan aeroangkasa dan pelajar sains, mampu mengesahkan selepas satu sinar X disasarkan mencari misteri berkumpul yang ia telah dipindahkan bagi "filamen galaksi-galaksi", yang mana merentangi luas terbentang besar ruang.
Kerja yang lebih awal Pimbblet telah menyarankan filamen sebagai kemungkinan lokasi untuk "hilang" perkara, pemikiran menjadi rendah dalam ketumpatan tetapi tinggi dalam suhu.
Pimbblet kata astrophysicists telah mengetahui tentang "hilang" berkumpul untuk lepas dua dekad, tetapi teknologi hendak untuk mengenal pasti lokasinya hanya mula disediakan dalam tahun-tahun kebelakangan ini.
Katanya penemuan boleh memandu pembinaan teleskop-teleskop baru mereka untuk khususnya belajar jisim.
Aussie student finds universe&#39;s &#39;missing mass&#39;
AFP/NASA/File – This NASA illustration photo shows stars that are forming in a dwarf starburst galaxy located about 30 …

Pimbblet mengakui penemuan terutamanya akademik, tetapi katanya penyelidikan fizik sebelumnya telah membawa kepada pembangunan pelbagai teknologi-teknologi lain.
"Bila-bila masa saya bercakap kepada rakyat yang mempunyai pengaruh, ahli-ahli politik dan sebagainya, mereka kadang-kadang tanya saya 'Mengapa harus saya melabur dalam penyelidikan tulen fizik?'. Dan saya kadang-kadang katakan kepada mereka: 'Adakah anda gunakan satu telefon bimbit? Beberapa yang teknologi berlaku oleh penyelidikan lohong hitam'.
"Penyelidikan tulen mempunyai mengetuk kesan-kesan bagi keseluruhan masyarakat yang mana kadang-kadang merupakan sukar menjangka.

0 comments: