<
CompleteMyspace.com only the best Myspace Layouts!
-->
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Daisypath Happy Birthday tickers
Ex Shooterkiller..Shooterkiller udah pencen...Muhd Adnan..Korng dh follow ke blom??Follow rrr plzz...Klau nk knal lbih lnjut,,Add aku kt FB..

Wednesday 1 June 2011

Telefon bimbit satu 'munasabah' karsinogen — seperti kopi


Satu panel antarabangsa dihormati ahli-ahli sains kata telefon bimbit ialah ejen-ejen menyebabkan kanser munasabah, meletakkan mereka dalam kategori sama sebagai racun perosak DDT, ekzos enjin gasolin dan kopi.


Pengelasan telah dikeluarkan Selasa di Lyon, Perancis, oleh International Agency for Research pada Kanser selepas satu kajian semula berdozen kajian-kajian bercetak. Agensi ialah satu tangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan penilaiannya sekarang pergi WHO dan agensi-agensi kesihatan kebangsaan untuk bimbingan munasabah pada penggunaan telefon sel.


Mengklasifikasikan ejen-ejen sebagai "mungkin karsinogenik" tidak bermakna mereka secara automatik menyebabkan kanser dan beberapa pakar berkata keputusan itu tidak harus tabiat-tabiat telefon sel ubah orang.


"Sesuatu ialah satu karsinogen munasabah," dikatakan Donald Berry, seorang profesor biostatistik di M.D. Anderson Cancer Center di University of Texas. Dia tidak terbabit dalam penilaian kumpulan kanser WHO. "Ini adalah bukan sesuatu saya bimbang dengan dan ia tidak akan dalam apa-apa cara mengubah bagaimana saya gunakan telefon sel saya," katanya — bercakap dari telefon selnya.


Agensi penyelidikan kanser sama menyenaraikan minuman keras sebagai karsinogen yang diketahui dan kerja giliran malam sebagai karsinogen berkemungkinan. Sesiapa risiko untuk kanser bergantung kepada banyak faktor, dari alat solek genetik ke jumlah dan panjang masa pendedahan satu.


Selepas satu mesyuarat selama seminggu pada jenis sinaran elektromagnet ditemui dalam telefon bimbit, gelombang mikro dan radar, panel pakar kata terdapat penggunaan telefon sel bukti terhad berkait dengan dua jenis barah-barah otak dan bukti tidak memadai menarik kesimpulan-kesimpulan untuk kanser lain.


"Kami mendapati beberapa benang-benang bukti memberitahu kami bagaimana kanser boleh berlaku, tetapi terdapat jurang mengakui dan ketidakpastian," dikatakan Jonathan Samet University of Southern California, pengerusi panel.


"Cara keputusan WHO terdapat beberapa telefon-telefon bimbit pemautan bukti terhadap kanser tetapi ia terlalu lemah menarik kesimpulan-kesimpulan kuat dari," dikatakan Ed Yong, kepala maklumat kesihatan di Kanser Research U.K. "Jika hubungan sebegitu wujud, tak mungkin menjadi satu besar satu."


Tahun lepas, keputusan satu kajian besar mendapati tiada hubungan bersih antara telefon bimbit dan kanser. Tetapi beberapa kumpulan-kumpulan sokongan berhujah kajian menimbulkan persoalan yang serius kerana ia menunjukkan satu petunjuk satu perhubungan mungkin antara penggunaan telefon sangat berat dan glioma, satu luar biasa tetapi bentuk yang sering berbahaya barah otak. Bagaimanapun , nombor-nombor dalam yang subkumpulan tidak mencukupi membuat kes.


Kajian kontroversi kerana ia bermula dengan rakyat yang telah pun mempunyai kanser dan meminta mereka ingat kembali berapa kerap mereka menggunakan telefon bimbit mereka lebih daripada sepuluh tahun yang lepas.






Dalam kira-kira 30 kajian lain dibuat di Eropah, New Zealand dan U.S., pesakit-pesakit dengan barah-barah otak tidak melaporkan menggunakan telefon bimbit mereka lebih kerap daripada rakyat tidak terjejas.


Kerana telefon bimbit ialah begitu popular, ia boleh jadi mustahil untuk pakar-pakar membanding pengguna-pengguna telefon bimbit yang membangunkan barah-barah otak dengan rakyat yang jangan gunakan alat-alat. Menurut satu tinjauan tahun lepas, jumlah pelanggan-pelanggan telefon sel dunia telah mencecah 5 bilion, atau hampir suku ketiga global

0 comments: